צעד קדימה
 

שאלות נפוצות

1. האם ילדי יקבל טיפולים פרה-רפואיים?

כן, בקבוצה עובדים פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק וקלינאיות תקשורת.
לכל ילד נערכים אבחונים סטנדרטים, ונבנית תוכנית עבודה אישית וקבוצתית ביחד עם כל צוות הקבוצה וההורים. התוכנית האישית מותאמת לצרכיו הספציפיים של הילד, והיא משתנה לאורך השנה על פי ההישגים והצרכים של הילד.
קיימים מספר רב של דגמי טיפול לילד המספקים את הדרך הטובה ביותר לילד להשיג את המטרות. למשל: עבודה אישית בקבוצה, שיעור אישי מחוץ לקבוצה, שיעור בזוג או בקבוצה קטנה. את קבוצת היחס נקבע לטובת הקידום של הילד הספציפי. קבוצה יכולה להיות מורכבת ממספר ילדים השייכים לקבוצות שונות. קיימים שיעורים שעובדים בהם שני אנשי מקצוע פרה-רפואיים או איש צוות פרה-רפואי וקונדקטור. כל השיעורים האישיים הינם חלק בלתי נפרד מסדר היום הפעיל. הצוות בוחר באיזה שעה יצא הילד לטיפול ומה יבוא על חשבון מה. תמיד נשמור שילד לא יצא מאמצע פעילות או יחזור לתוך התרחשות. המנחה של התוכנית הקבוצתית יכוון את הילד לשיעור האישי ויקבל אותו חזרה לקבוצה כשהוא מבקש שיספר מה עבר עליו בזמן הזה ויחלוק איתו חוויות מהפעילות הקבוצתית. לאורך סדר היום הקבוצתי יפעלו בקבוצה לתת הזדמנויות לחיזוק וישום פעולות תפקודיות נרכשות.
תכניות סדר היום כמו גם המטרות הקבוצתיות והאישיות נכתבות ביחד עם הצות הפרה-רפואי.

לראש העמוד 
2. האם יש כאן ילדים כמו הילד שלי?

כן. אנו פועלים למצוא מכנים משותפים בין ילדי הקבוצה, ומעודדים סיטואציות והזדמנויות לפיתוח כשורי חברות, הזדהות, ולמידה בתוך קבוצת השווים. בתוכניות שונות הקבוצה פועלת בדגמים שונים עבור היחיד, בדרך זו מתאפשר לילד לעבוד עם קבוצה הומוגנית שמחזקת אותו ומאפשרת לו מודל לחיקוי או דגם לפעולה במצבים רלוונטים שונים.

לראש העמוד 
3. איך תחליטו באיזו קבוצה הילד שלי ישולב?

אנו נפגשים עם כל הילדים במהלך תקופת ההרשמה, אוספים מידע דרך דוחות, שיחות עם ההורים ומסגרות קודמות, יש לנו מספיק מידע בשביל לשדך את הילדים הוותיקים עם החדשים בקבוצות המרכז. לקבוצות איפיונים ברורים, שלוקחים בחשבון את גיל הילדים, הבשלות שלהם מבחינת קצב התפתחות, סיפוק צרכים בסיסיים ולמידה קבוצתית.
את הרכב הקבוצות אנו בונים כל שנה מחדש, בצוות מורחב שמונה נציגי צוות פרה-רפואי, פסיכולוג, עו"ס וראשי הקבוצה. השיבוצים נתמכים בייעוץ של מדריכה פדגוגית, לעיתים גם פסיכולוגית מאבחנת, מתוך מטרה למצוא לכל ילד את הקבוצה שהכי מתאימה להתפתחותו האישית.

לראש העמוד 
4. איך מתנהלות הארוחות?

הארוחה היא החלק החשוב ביותר בסדר היום. לכל גיל יש משמעות אחרת למטרות ולדגשים אליהם נחשפים הילדים ובהם הם מתנסים. לכל ילד מוגדרות מטרות, שמסייעות לצוות ולילד לדעת מה מצופה ממנו ולפי זה ניתן גם המשוב. במהלך הארוחה הילדים לומדים ומתנסים בישום כללי התנהגות מצופים, קיים מודלינג לחוקי שיח, והילד מכוון להתנסות בעצמאות כלשהי במהלך הארוחה דרך בחירת המזון, לימוד אחיזה בכוס/בסנדביץ וכדומה. גם ארגון הציוד והניקיון האישי נכללים במטרות הארוחה.
צוות המעון מיומן בתהליכים הנדרשים כדי לסייע לילד לעבור ממצב של אכילה בבקבוק לאכילה מגוונת של מוצקים, ברמות שונות של עצמאות. ילדי בית הספר לומדים לאכול לבד ומהר בשביל לצאת להפסקה.
התוכנית נבנית ביחד עם הצוות הפרה-רפואי ומורכהת מלמידה רב-חושית כוללנית, המאפשרת ארגון גוף, גרייה וארגון פה יחד עם למידה תפקודית וחברתית.

לראש העמוד 
5. מי הילדים שמתקבלים לכאן?

ילדים עם שיתוק מוחי או עיכוב התפתחותי כללי, שעדיין מזוהה עם בעיה מוטורית עיקרית. ילדים שמצליחים לפעול באמצעות מוטיבציה, ושיצליחו ללמוד בקבוצה במהלך סדר יום טבעי עם תיווך.

לראש העמוד 
6. איך אדע מה קורה עם הילד במסגרת?

בתחילת השנה מתקיימת אסיפת הורים להורי הקבוצה, בה מכירים את הצוות המקצועי שיוביל את הקבוצה במהלך השנה. הורי הקבוצה מקבלים דווח על סדר היום, על המטרות שנקבעו לקבוצה ופרטים שונים החשובים לפתיחת השנה. כן מוצגים בפני ההורים דרכי התקשורת המקובלים במרכז.
במרכז קיימת מחברת קשר- תפקידה לשרת את הצורך במידע יומיומי חיוני שהולך וחוזר מהבית לקבוצה ולהיפך.
ימי הורים-ילדים מתקיימים אחת לחודש בתאריכים מתואמים מראש. לכל מפגש מוזמנים ההורים לישיבה מקדימה עם ראש הקבוצה, על מנת לקבל מידע על הנעשה בקבוצה. במהלך הפעילות ניתנת הדרכה להורים על התמודדות עם מצבים שונים ומתקיים דיאלוג למידה הדדי בין הצוות להורים.
לכל ילד קונדקטור מקשר, דרכו אפשר להפנות את כל השאלות והצרכים שעולים על ידי ההורים או הצוות. הקונדקטור אחראי להעביר מידע קשור בילד. שלוש פעמיים בשנה מתקיימים ביקורי בית, אותם מתאם הקונדקטור מראש.
כן מתקיימים פעמיים בשנה ימים פתוחים, בהם מצטרפים ההורים ליום פעילות בקבוצה וניתן הסבר והדרכה על דרכי הפעולה של הצוות והילד.
ההורים מוזמנים שלוש פעמים בשנה לשיחות אישיות, כחלק מבניית התוכנית האישית של ילדם או מעקב אחריה. ההורים מוזמנים לשיחות אישיות מסוגים שונים, על פי צורך.
אפשר לבא לקבוצה בתיאום מראש וליצור קשר עם כל אחד מאנשי הצוות שמופנים לטובתכם.
בכל ההזדמנויות האלו יכולים ההורים לבחור את המינון ואת הדרך המתאימה להם למעורבות.

לראש העמוד 
7. כמה אנחנו מעורבים בתהליך השיקום של ילדנו?

הילד הוא שלך ולכן כבר בשלב הקליטה ההורים מתבקש לתאר ולספר כל מידע חשוב מההיסטוריה הרפואית והחינוכית שלו. עם פתיחת שנת הלימודים צוות הקבוצה מזמין את ההורים לקבלת אינפורמציה ותיאום צרכים וציפיות עם ההורים. המטרות האישיות של הילד יקבעו על בסיס שיחה זו. צוות הקבוצה יעודד קשר הדוק עם ההורים ויהיה קשוב לכל בקשה או צורך שלכם. רמת המעורבות תלויה גם ברצונכם האישי, ושמירה על המקום הפרטי של הצוות.

לראש העמוד 
8. אילו שירותים נותנת המערכת לילד שלי?

סדר יום פעיל מונחה ומופעל על ידי ארבע אנשי מקצוע מדופלמים בו זמנית, אשר גובש לפעולה על ידי צוות רב-מקצועי. סדר יום זה כולל: יעוץ פסיכולוגים ועו"ס צמוד, הדרכה פדגוגית, הדרכה ללקויות ראיה ועוד.
תוכנית ייחודית של משרד החינוך, לדוגמא: ישום תוכנית "לב" 21
שיעורים קבוצתיים ואישיים.
הידרו תרפיה.
שיתוף פעולה עם הגן או עם בית הספר השכונתי, תוכנית מדורגת ומפוקחת לקראת בחינת השילוב.
רופאה התפתחותית, אחות טיפת חלב.
חוגים על פי בחירת ההורים.

יום לימודים ארוך מתחיל ב 15:45-7:30
פעילויות בחופשות, קיץ עד 10/8
שמירה.
שירותי הסעדה.
קשר עם עו"ס של הרשות המקומית בה אתם גרים.
קשר עם צוות התפתחות הילד.

לראש העמוד 
9. מה שעות הפעילות?

א' ב' ג' ה' 15:30-7:30
ד' 14:00-7:30 (המעון עובד יום מלא, עד 15:30)
ו' 12:00-7:30

לראש העמוד 
10. האם יש תהליך פורמלי לקבלה ומהו?

כל ילד בגיל מעון מחויב לעבור ועדת הערכה, קיימת עדיפות בקבלה לילדים מוכרי חוק. ילדים לא מוכרי חוק יקלטו מעל מכסת התלמידים.
כל ילד בגיל גן או בית ספר יקבל זכאות לחינוך מיוחד ממשרד החינוך והעירייה.
ילדי ראשון לציון בעדיפות ראשונה.

לראש העמוד 
11. במה אתם מיוחדים?

אנו מערכת חינוכית, אשר שואבת את מקורות העבודה מתהליכים עבודה נורמטיביים, מתוכנית גן רגילות ומסדר יום רגיל שמותאם לכל ילד לפי גילו. התוצאות בפועל הן, שלילדים שלנו קל יותר להזדהות עם ילד רגיל ולחבור אליו אחרי הצהרים או בבית הספר בקהילה.
בנוסף, ובשל העובדה כי הילד מתנסה באופן מתמיד בסיטואציות תפקוד שונות בסדר יום טבעי, כשהמטרה היא ללמד אותו בצורה מודעת כיצד מתמודדים במצבי תפקוד שונים למרות המגבלות, היכולת שלו לפתח עצמאות גדלה מכיוון שהוא כל הזמן נמצא באימון לקראת חיים אמיתיים בבית.
הקונדקטור, איש המקצוע הייחודי של 'צעד קדימה', שוזר לתוך חווית הגן התנסויות והזדמנויות שיקומיות כחלק בלתי נפרד משגרת היום של הילד. כתוצאנ מכך, כל חוויה מסדר היום של הילד היא חוויה בעלת ערך מוסף לימודי, המדגישה תפקודים פיזיים תוך שימוש במגוון ערוצים חושיים, אשר מעודדים את הצלחת הפעולה ויצירת הזדמנויות עבור הילד להתנסות בעצמאות.
הקונדוקטור יודע לספק ולתווך לילד מוטיבציה לפעול בכוחות עצמו, על ידי כך הוא מאפשר לו ללמד דרכים שונות לפתרון בעיה. תוך כדי הלמידה מתרחק הקונדקטור באיטיות, ומאפשר לילד שליטה עצמית).
היכולת הזאת מתקיימת בעקבות שיתוף פעולה הדוק בין הצוות הרב מקצועי, שמתמחה ברכישת הפונקציה עצמה (בצד הפיזי או התקשורתי), ומאפשר לילד זמן למידה אישי בקצב שלו ובתשומת לב מקסימלית, יחד עם החזרת הידע הנרכש בצורה מידית ליישום בתוך סדר היום של הילד.
מי שמרוויח מכך הם הילדים שלנו, אשר בעזרת ביצוע בפעולות יומיומיות, דרך משחק ותיווך, מצליחים להתאמן וללמד את הגוף ואת המח להתמודד עם מטלות יומיומיות ומחשבתיות. ההצלחות והעידוד מזמנות בשבילו כל פעם חוויה חיובית חדשה של למידה והתנסות, ויוצרים מוטיבציה להמשיך ולהתנסות. כך, הפעילות אף פעם לא מאיימת, כי היא נעשית בקבוצה תוך כדי משחק או התרחשות טבעית שמאפשרת למח להתאמן ולקחת תפקודים שמאוחר יותר יהפכו להיות הכלים לעצמאות.

לראש העמוד 
דרונט בניית אתרים